Kuntavaalit 2025
![ad6f1954-eb29-4b4b-850c-90b38405ee45-min[1]_edited.jpg](https://static.wixstatic.com/media/038229_85f78e303d9a4451b64a958768120869~mv2.jpg/v1/fill/w_569,h_431,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/ad6f1954-eb29-4b4b-850c-90b38405ee45-min%5B1%5D_edited.jpg)
Keskustan elvytys ja autoilu
Yksityisautoilua ei saa enää vaikeuttaa keskustassa. Jos nykyinen linja jatkuu, menetämme loputkin kivijalkayrittäjät asiakkaineen. Esimerkiksi Espan kokeilu oli järjetön floppi, ja yrittäjien palautekin oli asiasta selkeä: asiakkaat vähenivät. Ostovoimasta merkittävä osa liikkuu autolla, ja tämä on yksi syy, miksi en hyväksy autoilijoiden tahallista kurittamista. Tunnen itsekin lukuisia autoilijoita, jotka ovat siirtyneet Helsingin keskustan sijaan asioimaan muutamiin ostoskeskuksiin, sillä autolla asiointi keskustaan on tehty niin hankalaksi. Syitä ovat muun muassa vaikea liikkuminen, harvat ja liian kalliit parkkipaikat, jatkuvat katutyöt jne. Iso Omena vie kerta toisensa jälkeen voiton helppoutensa vuoksi. Autoilijoiden tarpeita tulee alkaa vihdoin huomioida Helsingin liikennesuunnittelussa. Pysäköintipaikkoja tulee lisätä tuntuvasti keskustaan, ja niiden tulisi olla kohtuuhintaisia tai täysin ilmaisia, jotta voimme paremmin kilpailla kauppakeskusten kanssa. Ehdottaisinkin ydinkeskustan kaupallisilla alueilla katuparkeissa ensimmäistä tuntia ilmaiseksi, mikä loisi myös seudun parkkihalleille painetta hintojensa alentamiseen (sen lisäksi, että houkuttelisi autoilevia kuluttajia asioimaan keskustaan). Samoin katuparkissa mahdollisten lisätuntien tulisi olla nykyistä edullisempia. Olisin kiinnostunut myös asukasparkkeihin siirtymisestä ilmaiseksi (rajoittaen pitkiä säilytysaikoja ja pitäen erikseen pitkäaikaiset parkit). Pyöräparkit tulisi poistaa kaduilta, poikkeuksena turvallisuutta lisäävät pyöräparkit 5 metriä ennen suojatietä. Kaivokadun järjetön suunnitelma (autoilun sulkeminen) sijaan ajaisin keskustan nykyisen huoltotunnelin käyttöönottoa autoilijoille. Tällöin autoilijat pääsisivät kätevästi liikkumaan keskustan parkkihalleihin. Tällä tavalla he saattaisivat myös jäädä asioimaan suuremmissa määrin esimerkiksi Stockmannille, keskustan ruokakauppaan tai muille ostoksille. Samoin viistoparkkeja voisi alkaa lisätä kaupunkiin, esimerkiksi Esplanadille. Näkisin nämä kaupungille tuottavampina satsauksina kuin kaduilla olevat pyöräparkit ja kukkapenkit. Terveyskeskusten läheisyyteen on päästävä parkkeeraamaan autolla. Tällä hetkellä tämä ei toteudu, koska parkkipaikat usein puuttuvat. Tiedän tämän aiheuttavan suuria haasteita erityisesti vaikeasti liikkuville vanhuksille. Sama pätee kaupungin liikuntapaikkoihin, joista myös poistettiin parkkipaikkoja. Autoilijoiden elämää hankaloitetaan liikaa joka suunnalla. Helsingin nykyiselle tyylille on saatava stoppi. Tämän hetkisen sokean autovihan sijaan kaupungissa tulisi voida liikkua monipuolisesti.
![pexels-eye4dtail-374918-min[1].jpg](https://static.wixstatic.com/media/038229_4832adb1ff854f6d85082b91007771c7~mv2.jpg/v1/fill/w_569,h_431,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/pexels-eye4dtail-374918-min%5B1%5D.jpg)
Järjestys ja kuri kouluihin
Kouluissa pitäisi sopivassa suhteessa palata takaisin menneeseen. Auktoriteetin ja järjestyksen räikeä puute vain ruokkivat koululuokkien levottomuutta sekä pahentavat Helsingin koulujen välistä eriytymistä ja ongelmia, kuten nuorten jengiytymistä. Aikuisia ei enää aina kouluissa kunnioiteta, ja nuoret ovat usein itsekin hukassa koulujen nykyisessä, osin varsin "hampaattomassa" ja liiankin sallivassa ilmapiirissä. Oppilaat tarvitsevat selkeämmät raamit koulussa olemiseen. "Rajat ovat rakkautta", aivan kuten vanha sanonta asian kiteyttää. Liian löperöksi mennyt tyyli ei ole itse nuorillekaan hyväksi. Olen pitkään ollut vakuuttunut siitä, että muun muassa opettajan valtuuksia tulisi parantaa selvästi nykyisistä, jotta työssä tärkeä auktoriteetti, sekä esimerkiksi rangaistusten toteuttaminen, helpottuisivat. Opettajan oikeusturvan parantaminen olisi tärkeää, jotta kurinpito helpottuisi nykyisestä. Kunnilla pitäisi myös olla nykyistä helpommat välineet sanktioiden toteuttamiseen. Äärimmäisenä esimerkkinä määräaikainen erottaminen tulisi tehdä kouluille sujuvammaksi, jouhevoittamalla tällä hetkellä hyvin monivaiheista ja polveilevaa prosessia. Tämän tulisi mielestäni olla selvästi nykyistä yksilöllisemmin koulujen päätettävissä, toisin kuin nykyisin, jolloin prosessi usein pitkittyy ja päätyy lopulta kuntapoliitikoidemme arkistoihin pölyttymään (esimerkiksi kaupungin sivistyslautakuntaan). Näin verkkaisesti etenevällä ja tehottomalla mallilla ei mielestäni ole järkevää jatkaa. Laadukkaiden opetuksen tukitoimien (esimerkiksi pienryhmät jne.) ohella tarvitsemme kouluihin myös toimivaa kurinpitoa, sekä valtuuksia, jotka mahdollistavat sen nykyistä paremmin.
![d2c832a2-2e4f-463d-81cf-ca054552a405-min[1].jpg](https://static.wixstatic.com/media/038229_451462d09fed4698aa68e8eaf37b13ce~mv2.jpg/v1/fill/w_569,h_431,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/d2c832a2-2e4f-463d-81cf-ca054552a405-min%5B1%5D.jpg)
Kaupunkiin järkevämpi rahankäyttö
Helsingin rahankäyttö on ollut viime vuosina osin aivan holtitonta. Useiden mittavien ja toinen toistaan kalliimpien hankkeiden (Esplanadi, Humallahden silta, Kruunusillat, Kaivokadun uudistus jne.) sijaan rajalliset resurssimme tulisi kohdentaa selvästi nykyistä paremmin. Priorisointia tarvitaan selkeästi. Mielestäni verovaroja tulisi kohdistaa ensisijaisesti kaupunkimme kaikkien asukkaiden kannalta keskeisiin ydintehtäviin, kuten terveydenhuoltoon, kouluihin, varhaiskasvatukseen ja vanhusten hoivaan. Samoin panostaisin esimerkiksi eläkeläistemme liikuntamahdollisuuksiin. Keinoja voisivat olla esimerkiksi liikuntasetelit, joilla eläkeläinen voisi valita paikan tai liikuntatuokion. On toki järkevää, että Helsingin keskustaan pääsee eri kulkuneuvoilla. Silti, viime vuosina nähty pyöräilijöiden erittäin mittava rahallinen priorisointi on johtanut siihen, että muitakin ryhmiä tulisi muistaa kaupungin rahallisissa panostuksissa – esimerkiksi yhteiskunnan eteen pitkän päivän tehneitä senioreita. Oikeudenmukaisuuden lisäksi näkisin, että tämä säästäisi pitkällä tähtäimellä myös sote-menoissa. Seniorimme pysyisivät näin todennäköisemmin hyväkuntoisina ja aktiivisina pidempään, mikä puolestaan jouduttaisi hoidon tarpeen alkamista. Terveet, aktiiviset ja omatoimiset vuodet lisääntyisivät entisestään.